Zo zorg je voor een succesvolle overname

‘’M&A is a mug’s game’’, aldus Roger Martin in het tijdschrift Harvard Business Review 2016. Hij doelt op het feit dat 70% tot 90% van de overnames mislukken. Overnames zijn een verleidelijke strategie om snel te groeien als organisatie. Daarnaast geeft het de directie vaak psychologisch een goed gevoel. Maar dan moet je het wel goed doen. En hoe doe je dat? Wij nemen je mee in ons blog ‘Zo zorg je voor een succesvolle overname’.

Waarom mislukt het zo vaak?

Om te beginnen is het goed om te kijken naar de vraag waarom het zo vaak mislukt. Het antwoord hierop is dat organisaties vaak kijken naar de te behalen winst. Dit kan variëren van toegang tot een bepaalde markt. Of bijvoorbeeld het verkrijgen van kennis. Vaak wordt er niet gekeken naar wat de organisatie kan toevoegen aan het over te nemen bedrijf. Waarschijnlijk ben je niet de enige die een kans ziet als een bedrijf te koop wordt aangeboden. In een bieding gaat de waarde van deze kans verloren. De prijs gaat omhoog. Hierdoor neemt de terugverdientijd toe. Of misschien wordt dit wel onmogelijk.

Hoe moet het dan?

Een duidelijke, stapsgewijze strategie is erg belangrijk. Zo zorg je voor een succesvolle overname. Zoek ten eerste manieren waarop je waarde kunt toevoegen aan de overgenomen organisatie in plaats van dat je het er alleen winst uithaalt. Kopers hebben namelijk de neiging om alleen te kijken naar wat het over te nemen bedrijf toevoegt aan hun eigen organisatie. Daarbij kijken niet naar wat zij het over te nemen bedrijf te bieden hebben. Juist door te ‘brengen’ maak je het verschil tussen een succesvolle of mislukte overname. Hier zijn verschillende manieren voor:

  • Geef het bedrijf groeikapitaal
  • Zorg dat ze zich beter kunnen richten op hun ambitie
  • Draag één of meer belangrijke competenties over
  • Deel één of meer belangrijke productiemiddelen

Geef het bedrijf groeikapitaal

Je kunt als organisatie veel waarde toevoegen. Belangrijk is dat je het bedrijf dat je wilt overnemen goed begrijpt. Ook kennis van de industrie waar het in opereert is van belang. Waarde creëren door enkel financieel kapitaal te investeren wordt in Nederland met name gedaan door zogenaamde private equity fondsen. Hun businessmodel is om door middel van groeikapitaal en een goede ondersteuning bedrijven te laten groeien.

Zo heeft Euro te Nijverdal met behulp van participatiemaatschappij Wadinko de kans gekregen om te investeren in een efficiënte productie. Dit is gerealiseerd door middel van kapitaal, kennis en ondersteuning van het management.

Zorg dat ze zich beter kunnen richten op hun ambitie

Nog een manier om waarde te toe te voegen aan een bedrijf is door te zorgen dat werknemers zich kunnen richten op hun ambitie binnen het bedrijf. Hoe? Door meer inzicht en overzicht te creëren voor alle medewerkers. Welke richting wil je op met het bedrijf? Welk procesbeleid is hiervoor nodig? Waarom zijn deze veranderingen nodig om de organisatie te laten groeien?

Draag één of meer belangrijke competenties over

Het kan ook heel waardevol zijn om specifieke, vaak functionele competenties over te dragen aan het andere bedrijf.

Een goed voorbeeld hiervan is de overname van TDC, EME-Engel en Tricas door ITMGroup. Door de overname bundelden deze bedrijven kun kennis en mogelijkheden om wereldleider te worden in de wasmiddelensector. ITMGroup paste hun technologie en kennis van de tabaksindustrie toe op een geheel andere industrie. Dit heeft ervoor gezorgd dat een kleine speler als EME-Engel nu een waardevolle leverancier is voor multinationals in de wasmiddelenindustrie. En is ITM nu de eerste kant-en-klare leverancier in de deze industrie. Dit omdat TDC zijn verpakkingstechnologie hieraan toevoegt. Tricas ondersteunt dit weer door nieuwe, betere en veiligere capsules met wasmiddel te ontwikkelen die oplosbaar zijn in water.

Deel één of meer belangrijke productiemiddelen

De vierde manier om waarde toe te voegen is dat je één of meer productiemiddelen deelt met het bedrijf dat je overneemt. bpost deelde belangrijke productiemiddelen van zichzelf met bezorgnetwerk De Buren. Hierdoor konden ze bij De Buren ook snel groeien met hun onbemande afhaalpunten in België.

In deze vorm van ‘geven’ is het van belang dat je de onderliggende dynamiek van het over te nemen bedrijf begrijpt. En dat de middelen ook daadwerkelijk worden gedeeld met elkaar.

Het is dus belangrijk dat je een ​​sterke en duidelijke strategie hebt bij een overname. Ook als de markt hier niet om vraagt. En nog belangrijker: wat jezelf toevoegt tijdens deze overname bepaalt de waarde die eruit voortkomt. Dit maakt het grote verschil.

Zo zorg je voor een succesvolle overname. Meer weten over bedrijfsovernames? Lees dan dit blog eens.