Ondernemen ‘beyond the hockey stick’

De 2.400 grootste bedrijven ter wereld over een periode van langer dan 10 jaar analyseren. Dit deden Chris Bradley, Martin Hirt en Sven Smit. Alle drie zijn zij adviseur bij McKinsey. Zij schreven het boek ‘Strategy Beyond the Hockey Stick’ en kwamen achter de sleutel tot economisch succes. Wat maakt het ene bedrijf succesvoller dan het andere? Hoe kun je als bedrijf ondernemen ‘beyond the hockey stick’?

Uit dit onderzoek blijkt dat een groot deel van deze bedrijven een vergelijkbaar winstniveau had. Zo presteerde 60% hiervan gemiddeld. Hiervan zijn er twee groepen van 20% die hier significant van afwijken. Dit zijn de slechte- en de top-presteerders. Een deel van de ondernemingen wijkt positief sterk af ten opzichte van het gemiddelde van het gros van de ondernemingen. De onderzoekers vonden de volgende oorzaken:

  • Gestructureerde M&A
  • Dynamische allocatie van resources
  • Bovengemiddelde investeringen
  • Efficiënte productie
  • Differentiatie van de organisatie

Gestructureerde M&A

Het merendeel van de M&A’s (mergers and acquisitions) realiseert geen meerwaarde. Zonde. Wil je ervoor zorgen dat je M&A wel rendeert? En dat je je strategische doelstellingen behaalt? Zorg dan voor een gestructureerde M&A. Om de integratie van je bedrijven te laten slagen is een namelijk een duidelijk doel nodig. Daarnaast zijn ook de strategie, de organisatie en cultuur erg belangrijk. Door deze structuur behaal je sneller jouw doelstellingen. Zodoende neemt het rendement toe.

Dynamische allocatie van resources

Het inzetten van geld, talenten en de aandacht van het management op de plekken waar ze de meeste waarde toevoegen. Uit het onderzoek van McKinsey blijkt dat het management niet goed weet waar, hoeveel en hoe ze opnieuw kunnen alloceren. Dit kan op vier verschillende manieren:

  • Vermijd gemiddelden. Kijk goed naar de verschillende cijfers. Dit kan bijvoorbeeld per locatie veel verschillen. Houd hier rekening mee en zorg ervoor dat de toewijzingen hier op aangepast worden.
  • Focus op waardecreatie. Gebruik de juiste tool om steeds te kunnen beoordelen waar de resources heen gaan. Zo kan dit de verwachte winst zijn gedeeld door de financiële middelen die je nodig hebt om de winst tot stand te brengen.
  • Feiten en logica. Het kan lastig zijn om eerdere prestaties om te zetten in een succes of om het te verbeteren. Nog lastiger is de stekker eruit trekken wanneer blijkt dat het niet beter wordt. Maar soms is dat het begin van succes. Baseer de toewijzing dan ook op feiten en logica en niet op hoop of vertrouwen.
  • Wees dynamisch. Resources moeten regelmatig aangepast worden. Dit kan komen door bepaalde gebeurtenissen waardoor dit noodzakelijk is. Bijvoorbeeld de olieprijs die in 2015 plots daalde. De toewijzing van resources moet niet één keer per jaar gebeuren, maar moet een doorlopend proces zijn.

Bovengemiddelde investeringen

Wat ook opvalt bij ondernemingen die positief afwijken ten opzichte van het gros van de ondernemingen is dat zij bovengemiddeld investeren. Het gaat hierbij om meer dan alleen geld. Succesvolle organisaties investeren ook in immateriële meerwaarde om het bedrijf te laten groeien. Denk aan internationale aanwezigheid, het productieproces, klantrelaties of de serviceafdelingen.

Efficiënte productie

Ook zien ze dat bedrijven die bovengemiddelde rendementen behalen een efficiënte productie hebben. Een speerpunt van het management is het continu verbeteren van de efficiency. Dit heeft als doel de kostprijs te verlagen en het werkkapitaal te verminderen. Want hierdoor neemt het rendement op het totaal geïnvesteerde vermogen toe.

Differentiatie van de organisatie

Ondernemingen die op een strategische manier M&A inzetten om te groeien realiseren op termijn waarschijnlijk een groter rendement op hun bedrijfsmiddelen.

Een belangrijke constatering is dat veel bedrijven bij het opstellen van de strategie kijken naar hun eigen organisatie. Dit wordt ook wel de ‘inside view’ genoemd door de schrijvers. Vaak is deze ‘inside view’ subjectief. Daarnaast is dit ook niet goed onderbouwd. Met zo’n strategie wil de directie iedereen tevreden houden. Dit komt doordat het risicomijdend is en vage vooruitzichten heeft.

Op grond van onderzoek is het dus van belang om te kijken wat jij als overnemende organisatie aan meerwaarde kan toevoegen. Op een strategische manier. Zowel materieel als immaterieel. Dat maakt het ene bedrijf succesvoller dan het andere.

Met deze stappen realiseer je als bedrijf het ondernemen ‘beyond the hockey stick’. Nieuwsgierig naar andere manieren van waarde creëren? Lees dan dit blog eens.