In welke groeifase van ondernemen zit jij nu?

Iedereen wil groeien met zijn of haar bedrijf. Of je nu net begint, al even bezig bent of klaar bent om het stokje over te dragen. in elke fase zit je met nieuwe uitdagingen en vraagstukken. Om je een beter idee te geven van deze verschillende fases hebben wij de groeifases uitgewerkt. In welke groeifase van ondernemen zit jij nu?

De opstartfase
In deze fase ben je vooral druk met je merkidentiteit. Wie is mijn doelgroep? Hoe blijf ik de concurrentie voor? En hoe zet ik mijn netwerk hiervoor in? Want dit zijn logische vragen in deze fase. Het kan nog wat chaotisch zijn en het is zoeken hoe je het bedrijf leidt. Het is dan ook niet gek om je af te vragen hoe je eigenlijk de administratie het beste bij kan houden. In deze fase heb je nog niet zoveel medewerkers in dienst, maar je kan al wel de vraag hebben of je iemand aan kan nemen.

De turbulentiefase
Je bent klaar voor de volgende stap en kunt een extra medewerker aannemen. Misschien zelfs meerdere. Hierdoor stroom je door naar de volgende fase, namelijk de turbulentiefase. Je merk staat en het gaat nu vooral om winst maken. Alle kansen die voorbij komen grijpen jij en je medewerkers met beide handen aan. Er is veel motivatie en daarnaast hebben jullie het zelfvertrouwen dat jullie het aankunnen. De vraag hoe je balans houdt tussen inkomsten en uitgaven is nu veel meer relevant. Ook vraag je je af welke rol jij eigenlijk hebt binnen het bedrijf.

De aanscherpfase
De financiën zijn op orde en je bedrijf blijft qua medewerkers groeien. Waar de focus in de vorige fase lag op het aangrijpen van kansen, ligt het nu vooral op het verbeteren. Doordat je je eigen rol binnen het bedrijf beter weet, kan je taken delegeren. Maar aan wie? En hoe doe je dat? De keuze om een managementteam samen te stellen moet ook gemaakt worden. Wie zijn geschikt? Ook is dit het punt waarop oude en nieuwe werknemers kunnen botsen. Hoe houd je beide ‘groepen’ blij en gemotiveerd? Hoe zorg je voor een geoliede machine?

De next-levelfase
Je hebt je oude en nieuwe werknemers op een goede manier gemotiveerd. Daardoor zijn ze nu allebei gelukkig binnen je bedrijf. Ook het managementteam staat. Daarnaast heb je jouw taken aan hen gedelegeerd. Wat nu lastig is? Het beslissingsproces onafhankelijk maken en het lostrekken van een kleine groep of individu. Dit is anders dan de drie fases hiervoor, waarin centrale besluitvorming juist voor duidelijkheid en snelheid zorgde. Hoe worden nu beslissingen genomen? Hoe vinden we de juiste professionals voor specifieke functies? En, hoe voorkomen we grote verschillen in salarissen?

De alles-loopt-op-rolletjesfase
Je hebt alles voor elkaar. Dit is de fase waar je wilt zijn. Alles loopt op rolletjes. En het belangrijkste: je bedrijf groeit nog steeds. Vernieuwend, groeiend en winstgevend. Maar hoe blijf je in deze fase? Het is nog steeds hard werken, maar er zit structuur in het bedrijf. Hoe kunnen het management en andere medewerkers zich verder ontwikkelen? En hoe blijft de visie in het vizier?

In welke groeifase van ondernemen zit jij nu? En ben je benieuwd hoe je jouw bedrijf klaarmaakt voor overname? Lees dan dit blog eens.

 

Terug