Fusie en overname I – De zoektocht

Speel je wel eens met de gedachte om een bedrijf over te nemen of met een ander bedrijf te fuseren? Veel ondernemers vinden het spannend. We kennen allemaal de verhalen dat het in de werkelijkheid net iets anders loopt. We gaan dieper in op dit proces in onze blogreeks genaamd ‘Fusie en overname’. 

In ons drieluik ‘Fusie en overname’ bespreken we de stappen binnen het fusie- en overnameproces. Deze stappen hebben we opgedeeld in het vinden van bedrijven, de transactie en het integratieproces. In het blog ‘Fusie en overname I – De zoektocht’ gaan wij dieper in op het zoeken (of juist het vinden) van de juiste onderneming.

De juiste onderneming

In ons blog ‘Hoe vind je het juiste bedrijf om over te nemen?’ staan de beginstappen beschreven over het vinden van het juiste bedrijf. Het is van belang duidelijk in beeld te hebben waar je als bedrijf naartoe wilt. In de praktijk blijkt dat de slagingskans toeneemt wanneer je uit gaat van hetgeen jij kunt toevoegen aan de andere partij. In veel gevallen wordt juist gekeken naar wat er te halen is bij de andere partij en dat leidt in veel gevallen tot mislukking. Het is dus belangrijk om een duidelijk bedrijfsprofiel op te stellen en om de mogelijke risico’s in kaart te brengen.

Het zoeken

Heb je de beginstappen doorlopen? Dan begint nu het echte zoekwerk. Maar hoe pak je dit aan? Op basis van het bedrijfsprofiel kun je al een aardige selectie maken. Echter, alleen een bedrijfsprofiel is niet voldoende om die perfecte match te vinden. In ons blog ‘6 tips bij bedrijfsovername’ zetten wij uiteen dat het ook van belang is om een goed gevoel te krijgen bij het over te nemen bedrijf. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en welke personen belangrijke posities binnen het bedrijf hebben.

Aanbod

Er worden veel bedrijven te koop aangeboden. Dit lijkt erg interessant, er is immers keuze genoeg. Echter, achteroverleunen en wachten tot bedrijven bij jou aankloppen is misschien niet de beste strategie. De concurrentie zit niet stil en is wellicht actief in de markt op zoek naar bedrijven om over te nemen. De kans is groot dat hierdoor de bedrijven met het grootste potentieel al van de markt zijn gehaald. Het is daarom verstandig om zelf de stoute schoenen aan te trekken en op onderzoek uit gaan.

Proactief handelen

Een onderzoek van het internationale managementconsultancybureau McKinsey & Company (dat hier te lezen is) heeft aangetoond dat bedrijven die actief op zoek zijn naar bedrijven om over te nemen beter presteren dan de concurrentie. Vooral wanneer er meerdere kleinere overnames plaatsvinden vergroot het economisch resultaat aanzienlijk. Ondernemingen die een gestructureerde overnamestrategie toepassen behalen significant betere resultaten. Des te vaker er een overname plaats vindt, hoe beter je erin wordt. Hierdoor zullen zowel de efficiëntie als effectiviteit van het doen van overnames door te tijd flink verbeteren.

Een professionele partij met ervaring op dit gebied kan uitkomst bieden bij verkoop of aankoop. Ben jij op zoek naar een bedrijf om over te nemen? Of misschien sta je op het punt om jouw bedrijf te verkopen? Neem gerust eens contact met ons op om te kijken of wij wat voor jou kunnen betekenen. Onze contactgegevens vind je hier.