6 tips bij bedrijfsovername

Bij bedrijfsovername komt heel wat kijken. Het is belangrijk om vooraf alle mogelijkheden, maar ook zeker de risico’s in kaart te brengen. Wij geven je zes tips bij bedrijfsovername.


1. De voorbereiding
Wees goed voorbereid als je je zinnen zet op het kopen van een bedrijf. Een  overname vergt veel zorg en aandacht waardoor de kans groot is dat je minder vaak thuis zult zijn. Een thuisfront dat achter je keuze staat is daarom een pre.
Maak voor jezelf helder waarom je een bedrijf over wil nemen, ook dit kan je helpen in je keuze en later in het overnameproces. Zorg dat je niet al je focus hebt op één bedrijf. Goede alternatieven versterken je onderhandelingspositie.


2. Waarde in kaart brengen
Zodra er een potentieel bedrijf is, zal je de waarde moeten berekenen. Het kan zijn dat het bedrijf er een stuk slechter voorstaat dan je denkt of dat er risico’s zijn die je niet had kunnen voorzien. Het berekenen van deze waarde is een ingewikkelde rekensom waarbij veel verschillende aspecten moeten worden meegenomen. Een onafhankelijke partij inschakelen om je hierbij te helpen is daarom geen slecht idee. Een goede analyse zorgt er namelijk voor dat je waar voor je geld krijgt en dat je niet teveel betaalt.


3. Praat met de juiste mensen
Knoop het gesprek aan met belangrijke pijlers in en om het bedrijf om een echte inkijk in het functioneren te krijgen. Dit kunnen medewerkers, leveranciers en klanten zijn. Wees je ervan bewust dat de verkopende partij dat niet altijd prettig vindt. Als reden kan je geven dat deze gesprekken van belang zijn om de verkoop door te laten gaan. Daarnaast heeft het als voordeel dat je intern mensen de kans geeft om ook hun visie te geven. Ze zullen zich betrokken voelen en dit gaat je helpen na de overname.


4. Op goede voet met de eigenaar
Een goede omgang met de eigenaar van het bedrijf is van belang. Hij beslist uiteindelijk aan wie hij het verkoopt. Het is dan ook niet verstandig om je plannen uitvoerig met hem of haar te bespreken, want jouw visie op zijn of haar bedrijf is indirect kritiek op de werkwijze binnen een organisatie. Door het onderhandelen aan een andere partij over te laten, vermijd je dat emoties de overhand nemen. Een adviseur kan de onderhandelingen op neutrale wijze uitvoeren, waardoor het overnameproces bevorderd wordt en de onderhandeling niet tussen jou en de eigenaar in komt te staan.


5. Neem en geef de tijd
Het proces van een fusie of overname kan een half jaar tot twee jaar duren omdat er op financieel, juridisch, administratief en organisatorisch gebied veel geregeld moet worden. Door de tijd te nemen en ervoor te zorgen dat alles goed geregeld is, voorkom je dat je achteraf voor vervelende verrassingen komt te staan.


6. Zorg dat je alleen aan het roer staat
Maak duidelijke afspraken met de verkoper. Zo ook over de earn-outregeling. Hierin is een deel van de koopsom afhankelijk van de toekomstige winst. Dit kent natuurlijk voordelen, maar een groot nadeel is dat de verkoper mee gaat kijken met je. Hij wil de controle behouden om zo meer te verdienen, terwijl jij het bedrijf op jouw manier wil managen. Meestal blijft een verkoper nog een paar maanden tot een half jaar aan het bedrijf verbonden. Besteed deze tijd nuttig en vergaar zoveel mogelijk kennis door samen langs klanten en/of leveranciers te gaan zodat hij je kan introduceren.